Totaal # Kcal verbrand

deze week

vorige week

Totaal # gebruikers

Totaal # Kg vet verbrand

deze week

vorige week

Totaal # Kcal verbrand

Totaal # KM gemaakt

deze week

vorige week

Totaal # Kg vet verbrand

Totaal # ritten gemaakt

deze week

vorige week

Totaal gefietste kilometers


Totaal aantal ritten


Wat moet ik doen met mijn box na afloop van de challenge?

Korte tijd nadat de challenge waaraan je deelneemt afloopt wordt je Burn Fat Not Fuel box ontkoppeld en je account gedeactiveerd. Aan het einde van de challenge(s) wordt er contact met je opgenomen, onder andere over hoe je de box en adapter kunt retourneren. Uiteraard kun je de Burn Fat Not Fuel app wel blijven gebruiken. Fietsritten kun je registreren met de Moves app op je smartphone.

Wat gebeurt er met mijn account na afloop van de challenge?

Korte tijd nadat de challenge waaraan je deelneemt afloopt wordt je account gedeactiveerd en je Burn Fat Not Fuel box ontkoppeld. Aan het einde van de challenge(s) wordt er contact met je opgenomen.

Uiteraard kun je de Burn Fat Not Fuel app wel blijven gebruiken. Fietsritten kun je registreren met de Moves app op je smartphone.

Kan ik MOVES blijven gebruiken na afloop van de challenge?

Jazeker, wij vinden het uiteraard fantastisch als je actief blijft fietsen. Na afloop van een challenge wordt wel je Burn Fat Not Fuel account gedeactiveerd, waardoor je gemaakte (fiets)ritten vanaf dat moment niet meer in de Burn Fat Not Fuel on-line portal verschijnen. Je fietsritten blijven wel zichtbaar in de Burn Fat Not Fuel app.

Ik wil mijn box opsturen maar de box piept, wat moet ik doen?

Poststukken met een piepende inhoud kunnen onbedoeld vervelende situaties veroorzaken en/of door de postdienst geweigerd worden. Als je je box wilt opsturen (bijvoorbeeld aan het einde van de challenge of ter reparatie) krijg je daarom specifieke instructies over hoe de box verzonden moet worden. In sommige gevallen wordt bijvoorbeeld een speciale koeriersdienst ingeschakeld (dit is onder andere van toepassing voor deelnemers aan challenges van Maastricht Bereikbaar). Mocht je geen specifieke instructies krijgen of twijfel je over wat je moet doen, neem dan contact op met de helpdesk via: helpdesk@burnfatnotfuel.nl.

Kan de box zelfstandig ritten verzenden?

Nee, de huidige generatie boxen kan alleen ritten c.q. data verzenden via een receiver. Het is dus belangrijk om je je fiets met daarop de box met enige regelmaat vlakbij een receiver stalt. Een receiver is in de meeste gevallen aanwezig op de werklocatie. Klik hier voor alle receiverlocaties.

Wat betekenen de verschillende onderdelen van het dashboard?

Het dashboard krijg je als eerste te zien als je inlogt in je online account en bestaat uit verschillende onderdelen. Een toelichting op een specifiek onderdeel krijg je te zien als je op de ‘i’ in het zwarte rondje klikt, dat bij elk onderdeel staat.

De gegevens op het dashboard geven een realtime indicatie en er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Wat is het doel van het dashboard?

Het dashboard krijg je als eerste te zien als je inlogt in je online account en geeft je inzicht in je persoonlijke prestaties. Inzichtelijk wordt gemaakt wat het effect is van de door jou gemaakte fietsritten en hoe jouw prestaties scoren ten opzichte van je collega’s en andere deelnemers aan Burn Fat Not Fuel. Het geheel heeft vooral een stimulerend doel.

De gegevens op het dashboard geven een realtime indicatie en er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

 

Is de MOVES app van Burn Fat Not Fuel?

Nee, de MOVES app is een applicatie ontwikkeld in Finland en inmiddels eigendom van Facebook. MOVES is één van de betere ritregistratie apps die de sensoren (GPS, beweging, etc.) in je telefoon gebruikt om je ritten te registreren en automatisch te bepalen of je loopt, rent, fietst of bijvoorbeeld met de auto of openbaar vervoer gaat (transport). Burn Fat Not Fuel Fuel maakt gebruik van een API van MOVES om alle fietsritten uit je MOVES app in te lezen in je Burn Fat Not Fuel account.

Meer informatie over de MOVES app vind je op www.moves-app.com

Ik heb een fietsrit gemaakt met MOVES, waarom zie ik de rit niet direct in mijn Burn Fat Not Fuel account?

Onze servers zijn zo ingesteld dat fietsritten die je maakt met MOVES 6x per dag worden bijgewerkt in je Burn Fat Not Fuel account. Dat is 1x per 4 uur.

Zijn alle MOVES ritten zichtbaar in mijn Burn Fat Not Fuel account?

Nee, alleen je fietsritten (cycling) zijn zichtbaar in je Burn Fat Not Fuel account.

Kan ik het type rit wijzigen in mijn MOVES app?

Ja, je kunt het vervoersmiddel waarmee je de rit hebt gemaakt aanpassen! Het kan namelijk voorkomen dat MOVES je fietsritten niet automatisch herkent als fietsrit en bijvoorbeeld kenmerkt als walking of cycling.

Klik op betreffende rit in de tijdlijn. Je ziet de rit dan op kaart. Klik vervolgens op het potloodje en de rit kan dan worden gewijzigd. Zie onderstaande afbeelding ter verduidelijking.

LET OP! In dit soort gevallen is het aanpassen van de modaliteit belangrijk, want alleen fietsritten (cycling) worden ingelezen in je Burn Fat Not Fuel account.

5

Ik heb gefietst, maar de MOVES app registreert mijn rit als transport, walking of running

Dit kan wel eens gebeuren. De parameters zijn MOVES zijn gevoelig. Maak je bijvoorbeeld een korte fietsrit (minder dan 1 a 2 km) of fiets je heel erg hard bergaf J, dan kan het voorkomen dat je fietsrit wordt herkend als walking of transport. In de MOVES app kun je dit eenvoudig aanpassen. Klik op de betreffende rit in de tijdlijn. Je ziet de rit dan op kaart. Klik vervolgens op het potloodje en de rit kan dan worden gewijzigd. Zie onderstaande afbeelding ter verduidelijking.

LET OP! In dit soort gevallen is het aanpassen van de modaliteit belangrijk, want alleen fietsritten (cycling) worden ingelezen in je Burn Fat Not Fuel account.

4

MOVES registreert mijn fietsritten niet

Dit kan een aantal oorzaken hebben. We raden je aan in ieder geval het volgende te controleren:

De instellingen van je smartphone:

Je smartphone beschikt over een GPS verbinding (bij de instellingen op je smartphone vaak aangeduid als “Locatie” of “Locatievoorziening”). Deze dient altijd aan te staan:

  • Voor IOS (iphone): ga naar instellingen > privacy > locatievoorzieningen. Zet locatievoorziening aan  en controleer in de lijst met apps of de MOVES app volledige toegang heeft tot het gebruik van de locatievoorziening (optie “altijd”). Bij “Instellingen > Mobiel Netwerk > Gebruik Mobiele data voor” kun je toestemming geven dat MOVES mobiele data gebruikt voor een hogere nauwkeurigheid.
  • Voor Android: ga naar instellingen > netwerkverbindingen > locatie. Zet locatie aan. Kies bij stand (indien mogelijk) voor “hoge precisie”

Aanzetten van 3G / 4G verbinding of WIFI:

MOVES kan ritten pas goed verwerken als de app een verbinding kan maken met het internet via WIFI of een 3G / 4G (mobiel netwerk) verbinding. Zorg er dus één of beide verbindingen op je mobiele telefoon aan staan. Ga hiervoor naar de instellingen van je mobiele telefoon.

Biedt bovenstaande geen uitkomst, neem dan contact op met helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl.

Hoe kan ik de koppeling tussen de MOVES app en mijn Burn Fat Not Fuel account weer ongedaan maken?

Doe je niet meer mee aan Burn Fat Not Fuel of wil je de MOVES app niet meer gebruiken, dan kun je eenvoudig de koppeling tussen de MOVES app en je Burn Fat Not Fuel account opheffen.

Open de MOVES app op je telefoon. Ga naar menu > Connected apps > klik op BurnFatNotFuel > klik op Revoke Access > bevestig de ontkoppeling door op Revoke te klikken.

3

Zijn alle MOVES ritten zichtbaar in mijn Burn Fat Not Fuel account?

Nee, alleen je fietsritten (cycling) zijn zichtbaar in je Burn Fat Not Fuel account.

Mijn ritten gemaakt met MOVES verschijnen helemaal niet in mijn Burn Fat Not Fuel account

Controleer of jouw Burn Fat Not Fuel account goed gekoppeld is aan de MOVES app. Ga daarvoor in de MOVES app naar menu > Connected apps. Hier moet zichtbaar zijn dat BurnFatNotFuel jouw MOVES data kan ophalen. Zie onderstaande afbeelding:

2

 

Is dit niet zichtbaar dan is je MOVES app niet gekoppeld aan je Burn Fat Not Fuel account. Hoe je dit doe lees je hier: www.burnfatnotfuel.nl/moves.

Is dit wel zichtbaar, neem dan contact op met de helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl

Ik heb een fietsrit gemaakt met MOVES, waarom zie ik de rit niet direct in mijn Burn Fat Not Fuel account?

Onze servers zijn zo ingesteld dat fietsritten die je maakt met MOVES 6x per dag worden bijgewerkt in je Burn Fat Not Fuel account. Dat is 1x per 4 uur.

Het aanvragen van een pincode voor de koppeling van mijn MOVES app en mijn Burn Fat Not Fuel account lukt niet

Waarschijnlijk probeer je de pincode aan te vragen op een sterk beveiligd bedrijfsnetwerk of met een verouderde browser. Probeer het nogmaals op je privé computer / laptop, tablet of via de browser op je smartphone.

Hoe kan ik de MOVES app koppelen aan mijn Burn Fat Not Fuel account?

Op www.burnfatnotfuel.nl/moves vind je een uitgebreide instructie. Volg deze instructie stapsgewijs en nauwkeurig en over het algemeen moet de koppeling dan in 1x slagen.

Ik heb geen geschikte smartphone voor MOVES, kan ik toch mijn ritten registreren?

Als je geen geschikte smartphone hebt voor MOVES dan kun je in bepaalde gevallen gebruik maken van de Burn Fat Not Fuel Box. Dat is mede afhankelijk van het project waar je aan deelneemt. We informeren jouw hier graag over. Neem contact op met de helpdesk@burnfatnotfuel.nl.

Ik krijg in de MOVES app de melding om me aan te melden, wat is dit?

De MOVES app heeft ook een eigen MOVES account, waarmee je de historie van al jouw ritten kunt bewaren op www.moves-app.com. Dit account staat helemaal los van je Burn Fat Not Fuel account. Voor de werking van de MOVES app is het aanmaken van een MOVES account niet noodzakelijk. Als je de MOVES app de eerste keer opent kun je daarom gewoon kiezen voor “Start from scratch”

1

Hoe kan ik MOVES op mijn telefoon installeren?

Je kunt MOVES installeren via de APP store (apple) of Google Play store (Android). Zoek naar “Moves app” en je vind de app direct. Uiteraard dien je wel over een geschikte smartphone te beschikken.

Installeer vervolgens de MOVES app. Uitgebreide instructies vind je op www.burnfatnotfuel.nl/moves

Wat voor telefoon heb ik nodig om MOVES te kunnen gebruiken?

Om MOVES te kunnen gebruiken heb je een kwalitatief goede en recente smartphone nodig met de volgende specificaties:

  • Android besturingssysteem (versie 4.0 of hoger) of IOS besturingssysteem (iPhone, met IOS versie 7.0 of hoger);
  • de smartphone beschikt over een GPS verbinding (vaak aangeduid als locatie of locatievoorziening). De locatievoorziening op je telefoon dient aan te staan en de MOVES app is zo nodig geautoriseerd om gebruik maken van deze functionaliteit.
  • je smartphone beschikt ook over een 3G of 4G internetverbinding.
Nieuw wachtwoord aanvragen

Je kunt je wachtwoord zelf wijzigen. Dit kan via je online account of via de app. Ga in de app naar instellingen (tandwiel) en kies ‘wachtwoord wijzigen’. Je kunt nu een wachtwoord opgeven dat voor jou gemakkelijk te onthouden is. Met dit wachtwoord kun je vervolgens ook inloggen in je online account. Of ga in je online account naar je profiel door op je naam te klikken, rechtsboven in het scherm. Je kunt op deze pagina een nieuw wachtwoord ingeven en vervolgens opslaan.

Startpakket is niet compleet

Neem contact op met de helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl of neem contact op met de Burn Fat Not Fuel bedrijfsbeheerder binnen je organisatie.

Aanmelding met foutief mailadres

Neem contact op met de helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl en geef het juiste e-mailadres door. De helpdesk zal je e-mailadres aanpassen in je profiel.

Aanpassingen nodig in persoonsgegevens

Zelf kun je je gegevens helaas niet aanpassen. Neem hiervoor contact op met de helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl de helpdesk zal je gegevens aanpassen in je profiel.

Box activeren lukt niet

Neem contact op met de helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl

Deelnemer heeft wisselende werklocaties

Zorg ervoor dat je box minimaal een keer per week wordt uitgelezen door je fiets met box in de buurt van een receiver te stallen, of door enkel je box naast een receiver te leggen. Het uitlezen van de ritten door de receiver duurt ongeveer 15 minuten. Vervolgens kun je in je online account het type rit aanpassen van de ritten die in jou geval woon-werkritten zijn. Zet ritten met het type ‘onbekend’ of ‘privé’ om in ‘woon-werkrit’.  Overigens kunnen je via de app altijd handmatig ritten invoeren.

Zorg er verder voor dat je met enige regelmaat de batterij van je box oplaadt.

Ritten in database terwijl fiets stil stond

Het komt wel eens voor dat een fiets bewogen wordt terwijl deze in de stalling staat, bijvoorbeeld door de wind of door een beweging van een andere fiets of fietser. In dat geval gaat de Box op zoek naar een GPS signaal. Wanneer de GPS ontvangst niet optimaal is en binnen enkele minuten twee verschillende GPS posities worden bepaald, dan kan een zogenaamde ‘nep-route’  ontstaan tussen deze twee punten. Zo’n route wordt ook wel eens een ghost-trip genoemd en is gemakkelijk te herkennen omdat deze niet over wegen loopt, maar kris kras door gebouwen.

Route van gemaakte ritten niet meer zichtbaar

Op sommige type smartphones, tablets of computers is het niet mogelijk om de route van gemaakte ritten in te zien. Ook komt het voor dat het wat langer duurt voordat de route geladen is.

Foutieve ritten goedgekeurd

Je kunt het goedkeuren van ritten herstellen door in het rittenoverzicht binnen de online account bij de betreffende rit achteraan de regel op het pijltje naar links te klikken. Filter de ritten op status ‘goedgekeurd door werknemer’. Mocht je de rit niet vinden dan is deze wellicht al gearchiveerd en uitbetaald. Correctie is dan niet meer mogelijk. Neem in dat geval contact op met de helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl

Foute ritten in account die niet door mij gefietst zijn

Het kan zijn dat je eerste rit de rit is die de box heeft gemaakt toen de box geleverd werd. Dit komt omdat de box beweging registreert. Deze rit telt uiteraard niet als eerste rit voor deelname. Geef deze rit in je online account als typekenmerk: ‘onbekend’. Ook komt het wel eens voor dat er meerdere ritten in je account staan die je zelf niet hebt gemaakt. Geef ook deze ritten in je online account als typekenmerk: ‘onbekend’. Ritten van het type: ‘onbekend’ hoef je niet goed te keuren.

Ritten niet zichtbaar in account

Er zij vier oplossingen mogelijk:

1. Je box is onvoldoende opgeladen. Laat je box volledig op, dit duurt ongeveer 5 a 6 uur.

2. Controleer of de receiver nog verbinding heeft met Burn Fat Not Fuel. Als het lampje op de receiver rood of oranje brandt heeft deze geen verbinding met Burn Fat Not Fuel. Haal de netwerkstekker uit de receiver, wacht 10 seconden en steek de stekker terug. Als het goed is verspringt het lampje van rood via oranje op groen. Blijft het lampje rood of oranje, neem dan contact op met de systeembeheerder van het betreffende netwerk.

3. Zorg dat je fiets met box zo dicht mogelijk in de buurt van de receiver gestald wordt. De receiver heeft een bereik van ongeveer 30 meter, maar factoren in de omgeving kunnen soms dit bereik beperken. Leg desnoods enkel je box naast de receiver.

4. De receiver heeft ongeveer 15 minuten nodig om de ritten op je box uit te lezen. Zorg dat je box zich dus minimaal 15 minuten zonder beweging in de buurt van de receiver bevindt.

Box gevonden

Neem contact op met de helpdesk: helpdesk@burnfatnotfuel.nl

Box pakt geen GPS signaal

Er zijn twee oplossingen mogelijk:

1. Omgevingsfactoren kunnen ervoor zorgen dat je box niet direct goed het gps signaal oppakt. Heb daarom even geduld. Als je box na vertrek niet meer piept heeft de box gps-connectie en wordt de rit geregistreerd.

2. Om goed het gps signaal te ontvangen is het belangrijk dat je box vrij zicht heeft. Onder een zadel gemaakt van dik materiaal of onder het batterijpakket van je elektrische fiets is het voor de box lastig om het gps-signaal op te pakken. Kies in deze gevallen een andere plek op je fiets om je box te monteren. Tip: koop een stuurtasje voor je fiets en doe de box daarin.

Data niet uitgelezen ben ik die nu kwijt?

Onder normale omstandigheden kan de box ongeveer 2000 kilometer aan gefietste kilometers onthouden. Zorg ervoor dat je box minimaal een keer per week wordt uitgelezen door je fiets met box in de buurt van een receiver te stallen, of door enkel je box naast een receiver te leggen. Het uitlezen van de ritten door de receiver duurt ongeveer 15 minuten. Zorg er verder voor dat je met enige regelmaat de batterij van je box oplaadt.

Receiver leest geen ritten uit

Er zijn drie oplossingen mogelijk:

1. Controleer of de receiver nog verbinding heeft met Burn Fat Not Fuel. Als het lampje op de receiver rood of oranje brandt heeft deze geen verbinding met Burn Fat Not Fuel. Haal de netwerkstekker uit de receiver, wacht 10 seconden en steek de stekker terug. Als het goed is verspringt het lampje van rood via oranje op groen. Blijft het lampje rood of oranje, neem dan contact op met de systeembeheerder van het betreffende netwerk.

2. Zorg dat je fiets met box zo dicht mogelijk in de buurt van de receiver gestald wordt. De receiver heeft een bereik van ongeveer 30 meter, maar factoren in de omgeving kunnen soms dit bereik beperken. Leg desnoods enkel je box naast de receiver.

3. De receiver heeft ongeveer 15 minuten nodig om de ritten op je box uit te lezen. Zorg dat je box zich dus minimaal 15 minuten zonder beweging in de buurt van de receiver bevindt.

Receiver werkt niet

Als het lampje op de receiver rood of oranje brandt heeft deze geen verbinding met Burn Fat Not Fuel. Haal de netwerkstekker uit de receiver, wacht 10 seconden en steek de stekker terug. Als het goed is verspringt het lampje van rood via oranje op groen. Blijft het lampje rood of oranje, neem dan contact op met de systeembeheerder van het betreffende netwerk.

Hoe zit het eigenlijk met de beveiliging van de rittenregistratie?
  1. De app is beveiligd met een wachtwoord. Als iemand toegang krijgt tot de mobiele telefoon van iemand anders, dan is in de meeste gevallen ook een toegangscode vereist om de mobiele telefoon te kunnen gebruiken. Na diefstal is het risico klein dat de dief veel moeite gaat doen om toegang te krijgen tot persoonlijke gegevens. In de meeste gevallen wordt de telefoon zo snel mogelijk gewist en doorverkocht.
  2. Behalve via de app is er ook toegang tot privacy gevoelige informatie mogelijk via de backoffice van Burn Fat Not Fuel. Personen die rechtmatig toegang hebben tot deze backoffice hebben allen een geheimhoudingsverklaring ondertekend. Om de voorkomen dat mensen onrechtmatig toegang kunnen krijgen tot privacy-gevoelige informatie wordt deze versleuteld verstuurd middels het HTTPS protocol. Ook worden ritgegevens (GPS informatie) niet gelijktijdig verstuurd met persoonsgegevens, zodat het maken van een koppeling tussen beide soorten informatie niet direct mogelijk is.
  3. De workflow is zodanig ingericht dat informatie over gemaakte woon-werk ritten eerst moet worden goedgekeurd door de deelnemer alvorens deze informatie beschikbaar kan komen voor de werkgever. Hiermee wordt voorkomen dat de werkgever toegang krijgt tot informatie over privé ritten.
Sinds ik Moves gebruik is de batterij van mijn smartphone snel leeg

De Moves app is geoptimaliseerd om zo weinig mogelijk batterijcapaciteit te benutten. Bij normaal gebruik van de telefoon kan de Moves app de hele dag in de achtergrond actief kan zijn zonder dat je hoeft te laden. Wanneer je echter op een bepaalde dag veel reist met auto of trein is het beter om de Moves app tijdelijk uit te zetten. Je kunt in het Moves menu kiezen voor ‘stop tracking until next charge’. Moves gaat dan vanzelf weer tracken zodra je telefoon wordt opgeladen. Ook wanneer je je telefoon heel veel gebruikt voor bijvoorbeeld navigatie kan de combinatie met Moves app er voor zorgen dat de batterij van je telefoon snel leeg leegraakt. Wellicht kun je via je werkgever een Burn Fat Not Fuel box ontvangen, waardoor je je smartphone niet meer nodig hebt voor de rittenregistratie.

De MOVES ritten zijn niet nauwkeurig

De Moves app is geoptimaliseerd om zo weinig mogelijk batterijcapaciteit te benutten. Het voordeel hiervan is dat de Moves app de hele dag in de achtergrond actief kan zijn zonder dat je hoeft te laden. Dit betekent echter ook dat ritten niet altijd 100% nauwkeurig geregistreerd worden. Je ziet dit bijvoorbeeld aan rechte lijnen op de kaart in plaats van kronkelende lijnen die de werkelijk afgelegde route weergeven.

Sinds kort is de update iOS 8.1 beschikbaar voor iPhones. Meerdere applicaties ondervinden op dit moment problemen door deze update. We hebben gemerkt dat deze update er dus ook voor kan zorgen dat de rittenregistratie binnen Moves bij gebruikers van de iPhone minder nauwkeurig plaatsvindt. We hopen dat er snel een nieuwe update gaat plaatsvinden van iOS of MOVES, maar helaas kunnen wij daar geen invloed op uitoefenen.  We vinden dit uiteraard erg vervelend.

Een aanpassing van de instellingen in je telefoon kan soms helpen. Daarbij is het van belang om binnen de Moves-settings te kiezen voor een hoge nauwkeurigheid (“accuracy”) en Moves toestemming te geven om locatievoorzieningen (GPS) en mobiele data (3G) te gebruiken.

Hoe kan ik MOVES gebruiken voor de registratie van mijn fietstritten?

Stap 1: Je maakt een Burn Fat Not Fuel account aan.

Je ontvangt hiervoor een uitnodiging via de email wanneer je werkgever deelneemt aan Burn Fat Not Fuel. Wanneer je werkgever niet deelneemt kun je zelf registreren in de Burn Fat Not Fuel app. Je krijgt dan feedback over je woon-werk fietsritten via de Burn Fat Not Fuel app, maar je krijgt geen financiële beloning.

Stap 2: Je koppelt Moves aan Burn Fat Not Fuel

Je downloadt de Moves app en maakt een koppeling met Burn Fat Not Fuel. Je nieuwe fietsritten verschijnen nu automatisch elke 4 uur in Burn Fat Not Fuel.

Hoe worden mijn resultaten berekend?

De getoonde resultaten in de app en online account zijn een benadering van de werkelijkheid gebaseerd op gemiddelden en uitsluitend bedoeld om te motiveren. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

De getoonde resultaten in de Burn Fat Not Fuel app kunnen afwijken van de resultaten in het dashboard van het online account, wanneer in de app persoonlijke gegevens zijn ingevuld, zoals bijvoorbeeld het gewicht. Ook kan in de app het werkelijke verbruik van de auto worden ingevuld, waardoor de besparing nauwkeuriger kan worden berekend.

 

1. CO2 besparing

Uitgangspunten:

  • 1 boom neemt 21,5 kilo CO2 per jaar op
  • per kilometer stoot een auto 171 gram CO2
  • de CO2 uitstoot van 126 km autorijden staat gelijk aan de CO2 absorptie van één boom

Over de opname van CO2 door bos zijn verschillende gegevens te vinden. De meeste bronnen gaan uit van ca. 20 kg CO2 per jaar in Europa en 40 kg CO2 in de tropen. Uitgegaan is van een bos in Nederland, waar per jaar gemiddeld 2500 kg koolstof (C) per ha. wordt vastgelegd. Dat betekent dat de bomen ruim 9000 kg CO2 hebben opgenomen uit de atmosfeer.

  • molecuulgewicht van C(koolstof)= 12
  • molecuulgewicht van O(zuurstof)= 16
  • molecuulgewicht van CO2 (koolstofdioxide)= 12+216 = 44
  • Koolstof omrekenen naar CO2= (gewicht koolstof)/12)44

Per hectare staan er gemiddeld 300 tot 500 bomen. Uitgaande van 425 bomen per ha. wordt er dan per boom per dag 0,059 kg CO2 opgenomen. Per boom per jaar dus 21,5 kg

Het verbruik van een gemiddelde auto is 1 : 14. 1 liter benzine staat gelijk aan 2,392 kg CO2

Per kilometer (bij verbruik 1 liter op 14 km) = 2,392 / 14 = 171 gr / km

De opname van co2 per boom per jaar bedraagt 21,5 kg. Dit staat gelijk aan de CO2 die ontstaat bij 126 kilometer autorijden.

 

2. Verbranding kCal tijdens  (elektrisch) fietsen

Uitgangspunt voor deze berekening is dat de helft van de benodigde energie wordt geleverd door de motor (150W continu) en de helft door spierkracht (150 W). Dit staat gelijk aan een matige inspanning, die langdurig kan worden volgehouden. Bij normaal fietsen (zonder ondersteuning) wordt 8 kCal verbrand per kilo lichaamsgewicht per uur. Wanneer de elektrische ondersteuning 50% is zal men daarom 4 kCal per kilo lichaamsgewicht verbranden per uur.

Bij een gemiddeld gewicht is dit dus 75 kg * 4 = 300 kCal per uur fietsen.

 

3. Hoe wordt de kostenbesparing berekend?

Elke kilometer die niet wordt gereden met de auto levert geld op: Geen benzine kosten en minder onderhoud. De besparing is afhankelijk van het verbruik van het voertuig en bedraagt gemiddeld 24 cent per km. Wanneer er (nog) geen autoprofiel is ingevoerd in de app, dan maakt Burn Fat Not Fuel gebruik van het profiel van de gemiddelde auto, die 1 op 14 verbruikt. De kosten zijn dan 1,70 / 14 = 12 cent per kilometer. We hanteren een toeslag van 100% voor onderhoud en afschrijving, waardoor de totale variabele kosten 24 cent per kilometer zijn.

 

Hoe kan ik inloggen in het online account?

Je had al een (oud) account bij BFNF
Gebruik dan de inloggegevens van de app om in te loggen

Je hebt onlangs een nieuw account aangemaakt
Je gebruikersnaam is je e-mailadres
Het wachtwoord heb je tijdens de registratie zelf opgegeven

Ben je je wachtwoord vergeten? klik dan in het inlogscherm op “wachtwoord vergeten”

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Je kunt het wachtwoord (alleen) wijzigen in de Burn Fat Not Fuel app. Ga hiervoor naar instellingen (tandwiel) en kies wachtwoord wijzigen.
Je kunt hier een wachtwoord opgeven dat voor jou gemakkelijk te onthouden is. Met dit wachtwoord kun je vervolgens ook inloggen in je online account.

Kan ik de gegevens in mijn profiel wijzigen?

Nee. Je kunt niet zelf je gegevens wijzigen. Wil je iets veranderd hebben in je profiel geef dit dan door via helpdesk@burnfatnotfuel.nl of gebruik het contactformulier (onderwerp: Profiel wijzigen)

Hoe kan ik ritten sorteren/zoeken?

Gebruik dit document om te zien hoe je ritten kunt sorteren/zoeken : Zoekfunctie

Hoe kan ik het type rit wijzigen?

Gebruik dit document om te zien hoe je het type rit kunt wijzigen : type rit wijzigen en kaart bekijken

Hoe kan ik mijn ritten goedkeuren?

Gebruik dit document om te zien hoe je jouw ritten kunt goedkeuren : Ritten goedkeuren

Wat is een challenge?

Een challenge is een beloningsproject dat wordt georganiseerd door je werkgever (of overkoepelende organisatie zoals Maastricht-Bereikbaar).
Om deel te kunnen nemen aan een challenge moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze worden bepaald door de organisatie die de challenge uitschrijft. Een voorbeeld van een challenge is de 10 cent voor elke woon-werkkilometer die Maastricht-Bereikbaar geeft aan de overstapper van de auto naar de e-bike in de regio Maastricht. Zuyd Hogeschool daagt  haar medewerkers uit om met de fiets naar het werk te komen tegen een vergoeding van 12 cent per woon-werkkilometer

Waar kan ik de Burn Fat Not Fuel app downloaden?

Download de app op je Smartphone via de “App store” of “Google Play

Ik ben niet in het bezit van een smartphone?

Je kan de app hier online bekijken.

Ik zie een “wit” scherm als ik de app online bekijk?

Je maakt gebruik van een verouderde webbrowser. De app is online alleen te bekijken via
Internet Explorer 10, Chrome en Safari.

Hoe kan ik inloggen in de app?

Je gebruikersnaam is gelijk aan je e-mailadres.
Het wachtwoord heb je opgegeven tijdens registratie.

Zijn de inloggegevens van de app dezelfde als die van mijn online account?

Ja. De inloggegevens voor het online account en de app zijn gelijk.

Hoe koppel ik de Burn Fat Not Fuel Box aan mijn persoonlijke app?

Dat hoef je niet te doen. Het koppelen van je unieke Box aan de app gebeurt automatisch.

Wanneer zie ik mijn fietsritten?

Jouw ritten verschijnen automatisch in de timeline binnen de app en in het rittenoverzicht van het online account op het moment dat je een rit maakt met je Bike (en Box) en deze wordt uitgelezen door een receiver bij je werkgever.

Waarom staat er bij sommige ritten de afstand achter?

Dit is een rit gekenmerkt als ‘onbekend’.

Wat betekent het vraagteken?

Geen rit gemaakt. Wanneer je op een werkdag (dit kun je aangeven bij de instellingen) geen rit maakt, dan verschijnt er de volgende dag een vraagteken. Misschien heb je een vrije dag gehad of ben je met het OV of de auto naar je werk gereisd. Je kunt dit aangeven door op het vraagteken (?) te klikken.

De afstand in kilometers klopt niet?

De Box pikt niet altijd direct en op dezelfde plek een GPS signaal op. Hierdoor kan het voorkomen dat de route ergens anders wordt opgepakt dan waar je in werkelijkheid bent gestart. Wordt de Box mee naar binnen genomen, dan kan het voorkomen dat de route bij het eindpunt op en neer springt. Hierdoor kan het zijn dat de route langer of korter is (in km) dan je in werkelijkheid hebt gefietst.

De snelheid (km/u) klopt niet?

De snelheid wordt berekend door de afgelegde afstand te delen door de tijdsduur van de rit. Deze snelheidsberekening is minder nauwkeurig bij hele korte ritten.

Ik mis een fietsrit?

Wanneer je een rit mist tussen verschillende (wel uitgelezen) ritten in, dan is je rit waarschijnlijk niet geregistreerd. De kans is groot dat de Box leeg was. Laad de Box tijdig op. Je herkent een lege Box aan de uitblijvende “piep” geluiden. Bij deze uitzonderlijke situatie mag je handmatig een rit toevoegen in de App.

Mijn rit(ten) worden niet (meer) uitgelezen?

Controleer de volgende punten:

  • Is de Box voldoende opgeladen? Het volledig opladen van de Box duurt 6 uur.
  • Piept de Box op het moment dat je deze beweegt? Geen piepjes? Grote kans dat de Box leeg is.
  • Heb je jouw bike (op de juiste plek) in de fietsenstalling bij je werkgever geparkeerd (bij de receiver)? Bekijk hier de receiver locaties en de foto’s van jouw fietsenstalling.
  • Blijft de Box bij je bike nadat je deze hebt geparkeerd? (je neemt deze niet mee naar binnen)
  • Nemen jouw collega’s ook deel aan BFNF? Vraag ze eens om raad, wellicht kunnen zij jou ook op weg helpen.
  • Worden je ritten alsnog niet uitgelezen. Stuur ons dan een bericht, dan zorgen wij er samen voor dat jouw ritten worden uitgelezen!
Kan ik een fietsrit verwijderen in de app?

Nee. Je kan geen ritten verwijderen.

Kan ik een fietsrit aanpassen?

Nee. Je kan een rit niet aanpassen.

Kan ik een fietsrit handmatig toevoegen?

Ja. Klik rechtsboven op het ‘plus-icoon’ (+). Daar kun je de “van waar” en “naar waar” locatie kiezen, de datum, tijd en afstand invoeren.
rittoevoegen

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Klik linksboven op het ‘Rad-icoon’. Hier kun je o.a. het wachtwoord wijzigen en je werkdagen aanpassen.

instellingen

Ik wil meedoen maar mijn werkgever maakt nog geen gebruik van Burn fat Not Fuel

Neem dan contact met ons op en attendeer jouw werkgever op Burn Fat Not Fuel. Samen kunnen we dan de mogelijkheden bespreken.

Wanneer wordt mijn startpakket verstuurd?

Als je werkgever gebruik maakt van Burn Fat Not Fuel worden startpakketten meestal binnen 14 dagen verstuurd, tenzij er andere afspraken met jouw werkgever zijn gemaakt.

Waar wordt mijn startpakket naar toe gestuurd?

In de meeste gevallen wordt het startpakket verstuurd naar jouw werklocatie, maar het is ook mogelijk dat er startpakketten op voorraad bij je werkgever liggen.

Kan ik mijn deelname ook beëindigen?

Ja. Je kunt jouw deelname aan Burn Fat Not Fuel schriftelijk en/of per e-mail voortijdig beëindigen onder vermelding van het ID-nummer van de Burn Fat Not Fuel Box. Je hebt hierbij wel een opzegtermijn van één maand.

In geval van het beëindigen van de deelname aan Burn Fat Not Fuel ben je verplicht om de Burn Fat Not Fuel Box binnen veertien (14) te retourneren aan de interne contactpersoon van het project Burn Fat Not Fuel.

Heeft u geen contactpersoon, stuur de Box dan op naar:
eCarConnect B.V.
Bogenstraat 35
6017 AT  THORN

Hoe worden mijn ritten geregistreerd?

Er zijn op dit moment twee mogelijkheden om fietsritten te registreren:

1. Door de Burn Fat Not Fuel Box. De Box bevat een GPS-chip. Nadat je de Box hebt bewogen, zal de de GPS jouw positie bepalen. Dit is over het algemeen binnen 20 seconden klaar (je hoort 3x piepen). Vervolgens registreert de GPS-chip jouw route totdat de Box 8 minuten geen beweging meer heeft waargenomen. Je route wordt vastgelegd in de Box.

Vervolgens gaat de Box op zoek naar de receiver en verzendt zijn data. Is er geen receiver, dan blijft jouw route bewaard totdat er een volgende keer een receiver is. (De Box kan tot 2000km aan routes bewaren).

2. Door een koppeling te maken met de Moves app op je smartphone. Moves registreert dan automatisch je fietsritten en geeft deze eens per 4 uur door aan Burn Fat Not Fuel.

Hoe worden mijn ritten uitgelezen?

Na elke route (op het moment dat jij je bike hebt geparkeerd), gaat de Box op zoek naar een Receiver om alle routes te verzenden. Dit gaat automatisch en je hoeft hier niets voor te doen. De Box en de Receiver kunnen elkaar draadloos vinden over een afstand van 30 meter. Afhankelijk van de situatie ter plekke kan dit ook veel groter zijn.

De Receiver hangt meestal op een plek in de buurt van de fietsenstalling.

Hoe lang duurt het voordat mijn ritten te zien zijn in mijn App?

Ongeveer 10 minuten. De Box heeft 8 minuten nodig om te bepalen of jouw rit ten einde is. Vervolgens zoekt de Box de Receiver en zendt zijn data naar jouw account. Wanneer je echter gebruik maakt van de Moves app voor de registratie van fietsritten, dan duurt het maximaal 4 uur voordat deze verschijnen binnen Burn Fat Not Fuel.

Als er geen receiver in de buurt is, onthoudt de Box dan mijn gemaakte ritten?

Ja. Wanneer je niet in de buurt van een receiver komt, dan onthoudt (en bewaart) de Box tot 2000 kilometer aan ritten. Kom je vervolgens in de buurt van een receiver, dan worden al je gemaakte ritten uitgelezen en uit het intern geheugen van de Box verwijderd

Hoe wordt er onderscheid gemaakt tussen een woon-werk rit of zakelijke/privé rit?

De door jou opgegeven woon- en werklocatie wordt automatisch herkend door de Box. In de app herken je bijvoorbeeld een woon-werk rit aan het ‘woon-werkicoon’. Alle overige ritten worden gekenmerkt als “onbekend”.

Hoe wordt de vergoeding voor woon-werk-verkeer bepaald?

De uitkerende instantie bepaalt de wijze van vergoeden voor woon-werk-fietsritten.
Dit kan op basis een vaste afstand
Dit kan op basis van een dagvergoeding
Dit kan op basis van de werkelijk gereden kilometers.

Informeer bij de uitkerende instantie hoe zij jouw vergoeding bepalen!

Het startpunt van mijn route klopt niet. Hierdoor wijkt ook de totale afstand (in km) soms af?

GPS is een signaal dat door satellieten wordt uitgezonden. De Box vangt dit signaal op en heeft minimaal 3 satellieten nodig om de locatie te kunnen bepalen. Soms wordt dit signaal verstoord. Bijvoorbeeld door onweer, mist of hoge gebouwen. De Box kan in dit geval je locatie lastig bepalen. Een gevolg hiervan is dat je Box je startpunt later oppakt dan waar je daadwerkelijk bent gestart. Gelukkig komt dit maar weinig voor.

Wil je dit voorkomen, wacht dan met fietsen totdat jouw Box 3x piept en vervolgens stil is.

Mijn route wijkt meer dan 500 meter af?

Dit kan mogelijk komen, doordat je te snel wegfietst. De Box heeft dan onvoldoende de tijd om je startpunt goed vast te leggen. Een andere obstakel is eventueel de plek waar je de Box hebt bevestigd. Bevestig je de Box onder het zadel, plaats dan in ieder geval de sticker naar boven. Soms kan het voorkomen dat je zadel te veel ijzer bevat waardoor dit storingen kan veroorzaken. Wijken je routes (te) vaak (veel) af, probeer de Box dan eens op een andere plek te bevestigen.

De route op de kaart geeft verspringingen weer?

Met name als de Box mee naar binnen wordt genomen ontstaat deze verspringing. GPS is een signaal dat door satellieten wordt uitgezonden. De Box vangt dit signaal op en heeft minimaal 3 satellieten nodig om je locatie te kunnen bepalen. Binnen verliest de Box enkele (belangrijke) satellieten, waardoor de locatie op en neer kan springen.
verspringing

Ik maak een tussenstop tijdens mijn woon-werk rit, kan dat?

Ja. Je kunt een tussenstop maken tijdens je rit. Wanneer je bike (met Box) langer dan 8 minuten stilstaat, wordt de rit als teneinde beschouwd. Op het moment dat je weer start met fietsen maakt de Box een nieuwe rit aan. Vooralsnog zul je deze twee ritten handmatig moeten kenmerken als woon-werk rit. Dit kun je doen in jouw online account.

Ik mis een fietsrit?

Mis je een rit tussen verschillende (wel uitgelezen) ritten in, dan is je rit waarschijnlijk niet geregistreerd. De kans is groot dat de Box leeg was. Laad je Box tijdig op. Je herkent een lege Box aan de uitblijvende “piep” geluiden. Bij deze uitzonderlijke situatie mag je handmatig een rit toevoegen in de App.

Mijn rit(ten) worden niet (meer) uitgelezen?

Controleer de volgende punten:

  • Is de Box voldoende opgeladen? Het volledig opladen van de Box duurt 6 uur.
  • Piept de Box op het moment dat je deze beweegt? Geen piepjes? Grote kans dat de Box leeg is.
  • Heb je jouw bike (op de juiste plek) in de fietsenstalling bij je werkgever geparkeerd (bij de receiver)? Bekijk hier de receiver locaties en de foto’s van jouw fietsenstalling.
  • Blijft de Box bij je bike nadat je deze hebt geparkeerd? (je neemt deze niet mee naar binnen)
  • Nemen jouw collega’s ook deel aan BFNF? Vraag ze eens om raad, wellicht kunnen zij jou ook op weg helpen.
  • Worden je ritten alsnog niet uitgelezen. Stuur ons dan een bericht, dan zorgen wij er samen voor dat jouw ritten worden uitgelezen!
Wat is een Burn Fat Not Fuel Receiver?

De Burn Fat Not Fuel Receiver verzorgt de communicatie tussen jouw Box en je account. Het is een klein wit apparaat (90x55mm) die meestal door je werkgever, in (of in de buurt van) de fietsenstalling wordt geïnstalleerd. Wanneer jij  je Bike met je Burn Fat Not Fuel Box in de fietsenstalling parkeert, dan worden je ritten automatisch via de Receiver verzonden naar je Burn fat Not Fuel account.

Hoe lang duurt het installeren van de Receiver?

Het installeren van een receiver kan vrij snel gebeuren (“Plug and Play”). Dit verschilt echter per werkgever. Om de receiver te installeren is er een internetaansluiting en een stopcontact nodig. Niet elke werkgever heeft deze in of in de buurt van de fietsenstalling. Er moet in dit geval eerst naar een oplossing worden gezocht. Dit neemt soms wat meer tijd in beslag.

Is er op mijn werklocatie al een Receiver aanwezig?

Klik hier om alle actuele Receiver locaties te bekijken.

Waar hangt de receiver in de fietsenstalling?

Dat verschilt per werkgever. Soms hangt de receiver in de fietsenstalling zelf. Soms een etage boven de stalling of in een nabij gelegen ruimte/gebouw. Het is een klein apparaat met een bereik van maximaal 50 meter, hierdoor zie je de receiver in de meeste gevallen niet direct hangen.

Heeft de Receiver in de hele fietsenstalling bereik?

Dat verschilt per werkgever. De Receiver heeft een bereik van minimaal 30 meter en maximaal 300 meter. Heeft je werkgever een grotere fietsenstalling, dan zullen wij het bereik gaan testen. Kijk hier voor alle Receiverlocaties. De foto (en eventuele aanvulling) geeft aan waar je het beste je bike kunt parkeren.

Hoe lang duurt het uitlezen van ritten?

Ongeveer 15 minuten. Het uitlezen zelf duurt enkele seconden. Maar op het moment dat je jouw bike parkeert, dan blijft de bewegingssensor nog 8 minuten “aan” om vast te stellen dat de reis niet wordt vervolgd. Na deze 8 minuten gaat de Box op zoek naar een receiver. Heeft hij deze gevonden dan worden je ritten uitgelezen.

Er brandt een rood/oranje lampje op de Receiver?

De Receiver heeft geen verbinding met Burn Fat Not Fuel. haal de stekker uit de Receiver, wacht 10 seconden en steek de stekker terug. Als het goed is verspringt het lampje van rood via oranje op groen.

Blijft het lampje rood of oranje, neem dan contact op met de systeembeheerder van jullie netwerk.

Wat is een Burn Fat Not Fuel Box?

De Burn Fat Not Fuel Box is een kastje dat je gemakkelijk op de bike bevestigt. De Box heeft een oplaadbare batterij en een bewegingssensor. De box bepaalt door middel van GPS jouw positie en legt hierdoor alle gefietste routes vast.

Waarom zit er een bewegingssensor in de Box?

Met de bewegingssensor gaat de Box “aan” en “uit”. Beweegt je de Box dan gaat deze “aan”. Vervolgens gaat de Box op zoek naar een GPS signaal. Staat je Bike langer dan acht minuten stil, dan gaat de bewegingssensor en hiermee de box “uit” en sluit hij ook je gemaakte rit af.

Hoe lang gaat de batterij van de Burn Fat Not Fuel Box mee?

Ongeveer 20 dagen. Fietst je dagelijks 2 uur, dan gaat de box ongeveer 20 dagen mee. Het volledig opladen van de batterij duurt ongeveer 5 à 6 uur. Je kunt de batterij natuurlijk ook tussentijds opladen.

Hoe weet ik dat mijn batterij leeg is?

Op het moment dat de batterij van jouw Box bijna leeg is ontvang je een e-mailbericht. Wij adviseren je dan de batterij tijdig op te laden.

Wat betekenen de piepjes?

Jouw Burn Fat Not Fuel Box maakt geluid bij de aanvang en het beëindigen van je rit.

Bij aanvang van de rit

  • Op het moment dat jij je Bike (met Box) beweegt gaat de bewegingssensor aan : je hoort 1x een piep
  • Vervolgens gaat de Box je locatie bepalen: je hoort om de 10 seconden een piep
  • Heeft de Box een GPS signaal gevonden en hiermee je locatie bepaald: dan hoor je 3x een piep
    Hierna (tijdens de rit) zal de Box niet meer piepen.

Bij het beëindigen van de rit *

  • 8 minuten nadat je je bike en Box hebt geparkeerd, start het verzenden van de ritten naar de Receiver: je hoort 3x een piep
  • Gedurende de verzending : je hoort om de 5 seconden een piep
  • Heeft de Box jouw ritten verstuurd, dan gaat de Box uit en : hoor je 2x een piep

* Ben je bij het beëindigen van de rit niet in de buurt van een receiver, dan probeert de Box 10 keer jouw ritten te verzenden. Omdat er geen receiver in de buurt is, zal de Box langer piep geluiden voortbrengen. Na deze 10 keer zal de Box niet meer piepen, totdat je de Bike (en Box) weer beweegt.

Mijn bike met Box is gestolen. Wat moet ik nu doen?

Word je bike met Box gestolen, doe dan direct aangifte. Neem vervolgens contact op met ons op. Wij maken verdere afspraken met je over het verkrijgen van een nieuwe Burn Fat Not Fuel Box.

Mijn vraag staat er niet tussen

Stel jouw vraag dan via het contactformulier
Of mail naar helpdesk@burnfatnotfuel.nl 

Het lampje van de Receiver brandt niet?

Controleer of de stekker is ingestoken.